Dag 3: Laguna de apoyo & vulkaan Masaya - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Tijs Nick - WaarBenJij.nu Dag 3: Laguna de apoyo & vulkaan Masaya - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Tijs Nick - WaarBenJij.nu

Dag 3: Laguna de apoyo & vulkaan Masaya

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Tijs

14 Juli 2017 | Nicaragua, Granada

Terwijl de zonnestralen mijn wimpers binnendringen, realiseer ik me dat het weleens vroeg kon zijn. Dat klopte. Half 6! Wij zijn getroffen door een keiharde jetlag en ons innerlijke klokje verlangt naar de oude vertrouwde regelmaat en structuur van Nederland! Maar we zitten in Nicaragua in Granada om precies te zijn! En Granada is verrassend genoeg een super leuke stad. Het is een kleine stad met kleurrijke gebouwen en wijde straten. Met op de achtergrond de Mombacho vulkaan die omgeven wordt door een grote wolk die bij de top blijft steken. Een uitzicht die je niet snel vergeet en iedere keer als je hem ziet, beseft hoe wonderlijk de wereld wel niet kan zijn!

Vandaag starten we de dag met een stevig ontbijt van pannenkoeken met nutella en een koud bakkie koffie! Heerlijk! Het is al vroeg heel snel warm. Overdag is het al gauw 32 graden, maar met een lekker windje is het goed uit te houden. Ook regent het iedere dag een klein half uurtje! Op zich helemaal niet erg aangezien het dan echt even flink afkoelt. De warmte en hitte houdt ons uiteraard niet tegen, want we hebben namelijk een lange dag voor de boeg. In de ochtend naar een groot meer en 's avonds naar een actieve vulkaan!

Na het ontbijt hebben we de plaatselijke bus gepakt naar Laguna de Apoyo! Dit is een heel groot meer wat omringd wordt door bebost gebied!
Gedurende een groot deel van ochtend en middag hebben we hier gezwommen en weliswaar heel actief gekanood! Het water had een ideale temperatuur en was verrassend schoon. Genietend van het uitzicht en een Nicaraguaans biertje kwamen we een beetje bij van onze jetlag en konden wij onze overweldigende prikkels een plek geven.
En wat blijft het toch een geweldige ervaring om tussen de locals te reizen. Zittend in een bus die bijna uit elkaar valt, worden we aangekeken, uitgelachen en afgezet, maar dit is het allemaal waard!

Om half 5 in de middag staan we klaar in ons hotel om een actieve vulkaan te gaan bezichtigen! Super vet natuurlijk! In de auto zien we in de verte de vulkaan pluimen met gaswolken omhoog schieten! De tourguide vertelt ons dat de vulkaan nauwlettend in de gaten wordt gehouden en dat er maar 70 mensen tegelijkertijd bij de krater mogen staan vanwege de veiligheid. Na een half uurtje wachten begon de weg omhoog. De ingang van de krater heet ook echt 'The mouth of hell'! Het werd ook steeds donkerder en in de verte zagen we flitsen van onweer. Qua sfeer leek het net of we in Lord of de rings zaten! Eenmaal bovenop de krater keken we in de mond van de vulkaan en zagen we lava stromen. Unieke ervaring denk ik zo! 'The floor is lava kreeg ineens wel een heel andere dimensie! Na een hoop foto's, filmpjes en selfies moesten we The mouth of hell weer verlaten zodat een andere groep naar binnen kon!
Terug in de shuttlebus beseften we ons dat dit echt een unieke en vette ervaring is geweest. En leerkrachten dat we zijn, hebben we ook uniek materiaal voor een leuke vulkaanlesje voor de kids!

Na terugkomst zijn we naar het centrum van Granada gelopen om een happie te knagen! Na een bord fajitas te hebben weggewerkt zijn we de plaatselijke kroeg ingedoken om de avond af te sluiten met een welverdiende cerveza!

Morgen vertrekken we naar het kleinere plaatsje Leon. Op naar een nieuw avontuur!

Groetjes,

Frodo en Sam

• 14 Juli 2017 - 17:21

Mama Vuijkie:

Super hoor om jullie verhalen te lezen. Wauw bij een krater te mogen staan en de lava te zien stromen of borrelen GEWELDIG. Hebben jullie je wenkbrauwen nog.....of zijn die weg geschroeid?
    Geniet maar lekker en doe een hoop ervaring op.

Lief mama