Dag 20, 21 en 22: Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Tijs Nick - WaarBenJij.nu Dag 20, 21 en 22: Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Tijs Nick - WaarBenJij.nu

Dag 20, 21 en 22: Tortuguero

Door: Tijs

Blijf op de hoogte en volg Tijs

02 Augustus 2017 | Costa Rica, Tortuguero

De langste reisdag van deze vakantie, in totaal 12 uur, bleek ook nu weer even gemakkelijk te gaan als de eerdere reizen. We ervaarden nogmaals dat het OV in Costa Rica (en eerder al Nicaragua) prima geregeld is en rond 5 uur kwamen we aan op onze laatste bestemming.
De reis zag er als volgt uit: wachten op een bus die niet kwam (30 minuten) - taxi (5 minuten) - bus (3 uur) - taxi (15 minuten, van ene busstation naar andere busstation) - bus (1,5 uur) - 3 uur wachten - bus (1,5 uur) - boot (1 uur). Of in bestemmingen: Manuel Antonio - Quepos - San José - Cariari - Povona - Tortuguero. Na deze lange reisdag hebben we niet veel meer gedaan, dan de activiteiten te boeken die we hier in Tortuguero wilden gaan doen.

De volgende dag gingen we kajakken onder begeleiding van een gids. Tortuguero bestaat uit een stuk jungle met een hoop water er doorheen. Omdat we eerst uitgeslapen hadden, gingen we om 11 uur het water op. Zoals eerder verteld is dit eigenlijk al te laat. Daarnaast was het bewolkt en druppelde het af en toe. Omdat we ook niet de beste gids hadden, hebben we helaas weinig dieren kunnen zien.
Dit mocht voor ons de pret niet drukken. We genoten volop van de prachtige natuur, de jungle waar we middenin dobberden met pure rust en stilte om ons heen en daar doorheen de dierengeluiden. Echt een hele gave ervaring!
Na onze tocht van ruim 3 uur peddelen besloten we nog een wandeling over het strand te gaan maken. Tijdens deze wandeling kwamen we langs een school. Als leerkrachten moesten we hier natuurlijk even gaan kijken en foto's maken. Het gebeurt blijkbaar vaker dat er toeristen komen kijken, want de kinderen leken onze aanwezigheid heel normaal te vinden.

Toen we terug kwamen van onze wandeling waren er een aantal jongens aan het voetballen op het voetbalveld naast ons hotel. Wij wilden ook wel een balletje trappen dus liepen naar de jongens toe. Binnen no-time was het geregeld en speelden we 4 tegen 4, tegen elkaar, met kokosnoten als doelpalen.
Hoewel zij geen Engels spraken en wij geen Spaans was het een erg leuk potje voetbal en ging dit prima. Wat een voetbal en 4 kokosnoten al niet kunnen doen!

's Avonds gingen we met een gids naar het strand om te kijken hoe een schildpad eieren legt op het strand. Elke nacht komen er tientallen schildpadden naar het strand, graven een kuil waar ze zo'n 100 eieren in leggen, het gat weer dichtmaken en camoufleren en vervolgens weer terug de zee in gaan. In totaal duurt dit proces 2,5 uur.
Het is een proces waar een hoop regels bij gelden. Zodra de schildpad merkt dat er iets of iemand in de buurt is stopt ze met het proces en gaat terug naar zee. Eieren die ze nog niet gelegd heeft legt ze dan in de zee en worden visvoer. Als ze haar eieren al gelegd heeft maar nog niet bedekt en/of gecamoufleerd heeft, worden de eieren opgegeten door andere dieren.

We hadden geluk, want toen we net naar het strand waren gelopen was er al een schildpad die net begonnen was met eieren leggen, terwijl het soms wel een uur duurt voordat er een schildpad zo ver is. Het was werkelijk een fantastische ervaring om mee te maken. Zo bijzonder om het ritueel te zien, terwijl de schildpad in een soort trance is. Er zijn bijna geen woorden voor om te beschrijven hoe deze ervaring was.

Dag 22 begon vroeg. Vandaag gingen we in een fluisterboot hetzelfde gebied als we gisteren gekanoot hadden verkennen in de hoop op meer wildlife. Deze keer al om 6 uur in de hoop dan meer dieren te zien.
De tocht was werkelijk waar een absoluut hoogtepunt. We hadden nu vermoedelijk de beste gids van Tortuguero bij ons, die werkelijk alle dieren zag, hoe goed ze ook gecamoufleerd waren. We hebben alle drie de soorten apen gezien die in dit gebied leven, kaaimannen, luiaards, leguanen, hagedissen (die Jezus Christ worden genoemd omdat ze een stukje over water kunnen lopen), een heleboel soorten vogels, met als klap op de vuurpijl een toekan. Vooral de toekan stond nog op ons lijstje! Onze dag was om half 9 al helemaal geslaagd!

Na een ontbijt besloten we ook nog de wandeltocht door het national park te gaan doen, aangezien we voor de rest van de dag niks meer gepland hadden staan en toch de toegang voor het park al betaald hadden.
De wandeltocht van 2 keer 2,5 km (heen en terug) liep door de jungle. We merkten onderweg dat we inmiddels steeds beter waren geworden in het ontdekken van dieren in de jungle. Waar we in het begin van de vakantie nog niks uit onszelf zagen hebben we tijdens deze wandeltocht alledrie de apensoorten, eekhoorns, leguanen, hagedissen, nog een toekan(!), agoeti's en meerdere vogels gezien!

De rest van de dag hebben we gerelaxed bij het hotel en eind van de middag zijn we de Caribische zee nog even in gedoken om vervolgens een aantal potjes jeu de kokosnoot (oftewel jeu de boule met kokosnoten) te spelen op het strand.

Al met al was dit een geweldige afsluiting van deze vakantie. We hebben enorm genoten van deze vakantie. Tijdens het avondeten hebben we de reis nog een beetje besproken. Er is eigenlijk niks waar we spijt van hebben of wat we anders hadden willen doen. Dit is zoals het had moeten zijn.
Om onszelf te verwennen hebben we voor onze laatste dag/nacht een wat een luxer hotel uitgekozen in San José, mede omdat het een stad is waar niks te doen is. We hebben besloten op tijd te vertrekken zodat we de hele middag nog kunnen genieten aan het zwembad. Voor de nieuwsgierigen onder ons, dit is de link naar enkele foto's van dit hotel: http://www.booking.com/Share-wEwaeY

Dit was de laatste blog van deze vakantie. Wij hopen dat jullie er van genoten hebben!