Dag 11, 12 en 13: Jezus, surfen en Costa Rica - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Tijs Nick - WaarBenJij.nu Dag 11, 12 en 13: Jezus, surfen en Costa Rica - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Tijs Nick - WaarBenJij.nu

Dag 11, 12 en 13: Jezus, surfen en Costa Rica

Door: Tijs

Blijf op de hoogte en volg Tijs

25 Juli 2017 | Nicaragua, San Juan del Sur

Onze laatste 2 dagen in Nicaragua hebben we besteed op de manier die gebruikelijk is in San Juan: laid back.

Vrijdag zijn we naar het grote Jezus beeld gelopen dat over San Juan uitkijkt en waakt. Omdat het vloed was konden we niet meer over het strand lopen en moesten we een hierdoor ontstane rivier oversteken. Met het water tot ons middel hebben wij dit uiteraard getrotseerd en niet het bootje genomen dat ons droog kon overbrengen. Vervolgens stond ons een pittige klim te wachten, die voor ons gevoel steil omhoog ging, en 80 traptreden voordat we bij Jezus (spreek uit: Gee-soes) aankwamen. Het uitzicht was hier werkelijk fenomenaal. We keken uit over San Juan aan de ene kant en de zee aan de andere kant. Werkelijk een prachtig uitzicht. Hier hebben we een tijdje van genoten alvorens weer terug te gaan.
Op de terugweg bleek het water inmiddels nog verder gestegen te zijn en kwam het tot onze borst. Ook dit hebben we uiteraard zonder enige wanklank getrotseerd.

's Middags zijn we naar een strand ten noorden van San Juan gegaan, omdat dat bekend stond als een mooi strand. Via een weg vol kuilen en gaten kwamen we aan op een strand dat niet helemaal was wat we ervan verwacht hadden. Ook het weer werkte niet mee en de druppels daalden op ons neer.

Het viel ons op dat de golven hier anders waren dan in San Juan zelf en daardoor zagen we ook een aantal surfers. We ervaarden zelf ook dat dit mooie golven waren om op te surfen, dus hierdoor kregen we nog meer zin om te gaan surfen.

Na een goede nachtrust en een lekker ontbijtje waren we klaar voor onze eerste echte surfervaring. We kregen eerst 1,5 uur les, waarna we de rest van de dag het surfbord mochten gebruiken om verder te oefenen. Al snel hadden we beide een succeservaring en werden we steeds enthousiaster. De 1,5 uur vlogen voorbij, maar we hadden het idee dat het de rest van de dag helemaal goed ging komen.
Na eerst nog even een 'overheerlijke' lunch (hamburger, bestaande uit een lapje schoenzool, veel te grote stukken groente, een plakje ongesmolten plastic kaas en geen saus) te hebben genoten gingen we vol goede moed de zee weer op..........
........
Het bleek toch een stuk lastiger zonder instructeur om de goede golf te vinden. Sowieso leken de golven vrijwel verdwenen te zijn en in 3 kwartier is het ons allebei 1 keer gelukt om een golf te pakken. Verder was het vooral op je surfbord zitten en naar de zee kijken (samen met 30 andere surfers).

Na een korte pauze toch maar weer terug de zee op, naar een iets ander stukje waar betere golven leken te zijn. Gelukkig was dit het geval en hebben we toch nog een aantal succeservaring kunnen pakken. Omdat onze handen inmiddels vol met blaren zaten en de knieën volledig rood waren zijn we uiteindelijk maar de bar ingedoken voor een welverdiende cerveza. Al met al een zeer geslaagde maar vermoeiende dag. We lagen dan ook redelijk op tijd op bed, ook omdat de wekker om 5 uur weer zou gaan om naar Costa Rica te vertrekken.

Na een kort nachtje stond de reis naar Costa Rica op de planning. Met een bus zouden wij het grootste gedeelte van de reis afleggen. Bij de grens moesten we de bus uit, onze bagage meenemen, door de douane en security check om aan de andere kant weer in de bus te stappen. Een bijzonder tafereel, waarbij we niet echt het idee hadden dat we de grens aan het oversteken waren.

Als ervaren backpackers hadden we er aan gedacht om zonder geld te reizen, zodat we een probleem zouden hebben in Costa Rica. Niet erg slim, waardoor we het laatste stuk van onze reis genoodzaakt waren om een taxi te nemen (voor het twintigvoudige bedrag t.o.v. de bus) die langs een pinautomaat zou rijden zodat we hem konden betalen. Op zich doen we redelijk aan backpack deluxe, maar dit vonden we zelf eigenlijk ook wel erg overdreven.

Na een lunch en een rondje door Santa Elena gelopen te hebben vonden we een erg simpel, maar prima hostel. Hier konden we ook gelijk de excursies boeken die we wilden gaan doen. Voor diezelfde avond boekten we een Night Walk waarbij we het wildlife van Costa Rica zouden gaan zien.
De ervaringen van die wandeling zal Nick in geuren en kleuren gaan vertellen in de volgende blog.

Adios!

• 27 Juli 2017 - 17:17

Opoma:

Wat een ervaringen. Meesterlijk dat jullie alles zo oppakken.
    Geniet ervan!